Síťové protokoly
TCP/IP
Aplikační program – Aplikační – TCP/UDP – Internet (IP) – Linková
a fyzická
ISO OSI
Aplikační program – Aplikační – Prezentační – Relační –
Transportní – Síťová – Linková - Fyzická
TCP/IP
Aplikační program - Aplikační vrstva - TCP/UDP - Internet - Linková a Fyzická vrstva
ISO OSI
Aplikační program - Aplikační + Prezentační + Relační - Transportní - Síťová - Linková - Fyzická
(Při nákresu ISO OSI a TCP/IP patří do Aplikační =Aplikační,Prezentační,Relační vrstva ISO OSI
TCP/IP ISO OSI
Aplikační program Aplikační program
Aplikační vrstva
Aplikační Prezentační vrstva
Relační vrstva
TCP/UPD Transportní vrstva
Internet (IP) Síťová vrstva
Linková a Fyzická vrstva Linková vrstva
Fyzická vrstva
Fyzická
vrstva
Fyzická vrstva se zabývá elektronickými, elektromagnetickými nebo
optickými signály používanými při komunikaci mezi bezprostředními komunikačními
sousedy.
Fyzická vrstva specifikuje i tvary konektorů, a vůbec
nejrůznějších propojovacích kabelů.
Protokoly fyzické vrstvy specifikují:
-
Elektronické signály
-
Tvary konektorů
-
Typ médií: kroucená dvojlinka, koaxiální kabel, optická vlákna.
-
Přenosová rychlost
-
Modulaci
-
Kódování
-
Synchronizaci
Lokální sítě
Lokální sítě, jsou počítačové sítě, kde spolu komunikuje několik
stanic zpravidla na sdíleném médiu.
V rámci jedné Lan se používá stejný linkový protokol (např.
ETHERNET).
Fyzická vrstva bývá realizována společně s částí linkové vrstvy
přímo v hardwaru počítače nebo jiného zařízení.
Tento hardware nazýváme síťové rozhraní (Network Interface).
Linková vrstva
Linková vrstva (též nazývaná spojová vrstva) zajištuje v případě
sériových linek výměnu dat mezi sousedními počítači a v případě lokálních sítí
výměnu dat v rámci lokálních sítí.
Od linkové vrstvy se data přenáší v blocích, které obecně
nazýváme datovými pakety. Datovému paketu na linkové vrstvě se říká linkový
rámec, na IP vrstvě IP datagram a na TCP/UDP, vrstvě zase máme TCP
segmenty a UDP datagramy.
Základní přenosovou jednotkou na linkové vrstvě je linkový rámec.
Linkový rámec se skládá se záhlaví (Header), přenášených dat (payload)
a často i zápatí (Trailer).
Linkový (spojový) rámec
Záhlaví (Header) - Data (Payload) - Zápatí (Trailer)
(Je trojitý rámeček každá část je jedna z něj)
(Je trojitý rámeček každá část je jedna z něj)
Linkový rámec zpravidla nese
v záhlaví linkovou adresu příjemce, linkovou adresu odesílatele a další řídící
informace. V zápatí pak obvykle nese kontrolní součet (CRC) z přenášených dat.
pomocí kontrolního součtu lze zjistit zda přenášená data nebyla upravena.
V přenášených datech je pak zpravidla nesen IP datagram nebo ARP-paket.
Linkovým rozhraním pro počítač
rozumíme např. sítovou kartu pro ethernet nebo sériový port. Zejména v lokálních
sítích každé linkové rozhraní má svou linkovou (hardwarovou) adresu.
IP vrstva
IP vrstva zabezpečuje přenos
dat mezi vzdálenými počítači v Internet (obecně v rozsáhlé WAN). Základní
jednotku přenosu je IP datagram, který se balí (zapouzdřuje) do linkového
rámce linkové vrstvy.
IP datagram se skládá z IP záhlaví a pole dat.
IP záhlaví - Data (IP datagram)
(Dvojitý rámeček, který se vkládá do linkového rámce mezi Linkové záhlaví a Data a Data a zápatí )
Mezi sousedními směrovači je na vrstvě IP vždy přímé spojení. Směrovač vybalí síťový paket z datového rámce (jednoho linkového protokolu) a před odesláním do jiné linky jej opět zabalí do jiného datového rámce.
(Dvojitý rámeček, který se vkládá do linkového rámce mezi Linkové záhlaví a Data a Data a zápatí )
Mezi sousedními směrovači je na vrstvě IP vždy přímé spojení. Směrovač vybalí síťový paket z datového rámce (jednoho linkového protokolu) a před odesláním do jiné linky jej opět zabalí do jiného datového rámce.
Síťové rozhraní má na vrstvě IP
jednoznačnou IP adresu v rámci Internet/intranetu(tj. v rámci rozsáhlé sítě –
WAN). Každý IP datagram přitom ve svém záhlaví nese IP adresu příjemce, což je
úplná směrovací informace pro dopravu IP datagramu až k adresátovi. Síť může
každý IP datagram přenášet samostatně. IP datagramy tak mohou k adresátovi
dorazit v jiném pořadí než byly odeslány.
Vrstvy TCP/UDP
IP vrstva zabezpečuje spojení
mezi vzdálenými počítači takž vrstvě TCP/UDP se jeví jakoby žádné modemy,
opakovače/rozbočovače nebo směrovače vůbec nebyly. Vrstva TCP/UDP se zcela
spoléhá na služby nižších vrstev. Je jí zcela jedno jestli komunikuje s počítač
na stejném kontinentu nebo na jiném.
Jak může mezi dvěma počítači
komunikovat několik aplikací současně. Toto je právě základním úkolem vrstvy
TCP/UDP. Pro adresaci aplikací zavádí tato vrstva tzv. porty. Konkrétní datový
tok na sousední počítač určen nejenom IP adresou, ale i číslem portu (a navíc
ještě , jedná-li se o protokol TCP nebo UDP).
Základní přenosovou jednotkou
na této vrstvě je buď TCP segment (v případě TCP), nebo UDP datagram (v případě
UDP). Jak TCP segment, tak i UDP datagram se zapouzdřují do IP datagramu.
Zapouzdření TCP/UDP do IP
datagramu
TCP záhlaví/UDP záhlaví - Data
(Dvojitý rámeček se vkládá do IP vrstvy za IP záhlaví a Data(IP datagramu)
Vypadá takto:
Vypadá takto:
Linkové záhlaví-IP záhlaví-TCP/UDP záhlaví-Data (IP datagram)-Data(TCP/UDP)-Zápatí.
K dispozici na této vrstvě máme
dva protokoly:
-
Protokoly TCP, který je spojovou službou. Příjemce potvrzuje přijetí. V případě ztráty si příjemce vyžádá opakování.
-
Protokol UDP přenáší data pomocí datagramu. Odesílatel odešle datagram ale už ho nezajímá, zdali byl doručen.
Aplikační vrstva
Aplikační protokol se spoléhají
na protokoly TCP nebo UDP, které vytvářejí datové toky mezi počítači. Aplikační
vrstva pouze požádá nižší vrstvu (tj. protokol TCP nebo protokol UDP) o
vytvoření datového toku, do kterého pak vkládají aplikační data. Datová toky
jsou obecně oboustranné.
Aplikační vrstva mj.:
-
Předepisuje dialog komunikace mezi aplikacemi. V tomto dialogu je např. jedna strana klientem a druhá serverem. Např. protokol http popisuje, jaký má být dialog mezi webovým klientem a webovým serverem.
-
Předepisuje formát dat předávaných mezi aplikacemi. Např. jazyk HTML specifikuje, jak mají být formátována webová data či kódování BER, specifikuje formát dat pro bezpečnou elektronickou poštu, adresářové služby.
-
Protokol TLS je zase příkladem protokolu, který zabezpečuje spojení mezi aplikacemi proti útočníkům.
Aplikačních protokolů je
velké množství. Z praktického hlediska rozdělit na :
-
Uživatelské protokoly, které využívají koncoví uživatelé (např. pro vyhledávání informací v internetu). Příkladem takového protokolu jsou protokoly : HTTP,SMTP.Telnet,FTP,IMAP,POP3.
-
Služební protokoly, tj. protokoly, se kterými se běžný uživatel internetu nesetkají. Tyto protokoly slouží pro správnou funkci internetu. Jedná se např. o směrovací protokoly, které používají směrovače mezi sebou, aby se správně nastavily směrovací tabulky. Dalšími příklady jsou protokoly SNMO a RADIUS, který slouží k managementu sítí.
Způsoby přenosu informací
Síťových protokolů je velké
množství, dokonce na jedné vrstvě máme často k dispozici několik protokolů.
Zejména u protokolů nižších vrstev rozlišujeme, jaký typ přenosu protokol
zabezpečuje, zda zabezpečuje službu spojovou nebo nespojovou, jestli protokol
používá virtuální okruhy.
Synchronní přenos
Synchronní přenos je vyžadován
např. pro zvuk a video, tj. v případě, kdy je třeba po dobu přenosu zajistit
požadovanou stejnosměrnou šíři pásma. Stane-li se, že odesílatel nevyužije
zajištěné pásmo, pak zůstává nevyužito.
Synchronní přenos používá rámce
konstantní délky, které jsou přenášeny sítí konstantní rychlostí.
Garance šíři pásma přenosového
pásma se u synchronního přenosu zajistí rozdělením přenášených rámců na sloty.
Pro dané spojení pak v každém přenášeném rámci vyhradí jeden či více slotů
Se synchronním přenosem se
setkáváme např. u připojení podnikové telefonní ústředny do telefonní sítě. Ta
bývá připojena např. linkou E1, která obsahuje 32 slotů, každý o šířce pásma 64
kb/s. slot lze využít pro telefonní hovor. Současně je tak teoreticky
garantováno 32 hovorů (některé sloty se však používají jako služební).
Internet nepoužívá synchronní
přenos, tj. obecně negarantuje šíří přenášeného pásma. Kvalitní přenos zvuku či
videa se k internetu zpravidla dociluje předimenzováním přenosových linek.
V poslední době vzrůstají požadavky na přenos zvuku a video pře internet, proto
se stále častěji setkáváme se systémem, který zajištuje šíří pásma i v internetu
– tzv. Quality of Services – QoS.
Paketový přenos
Paketový přenos používaný
v Internetu je výhodná zejména pro přenos dat. Pakety nesou data obecně různé
délky. Paket nese data vždy jedné aplikace (jednoho spojení). Jelikož jsou
pakety různé délky, nelze garantovat šíři pásma. Výhody je efektivní využití
pásma, protože v případě, že aplikace nepotřebuje přenášet data, mohou písmo
využít jiné aplikace.
Asynchronní přenos
Asynchronní přenos kombinuje
paketový přenos a synchronním přenosem.
Podobně jako u paketového
přenosu jsou u asynchronního přenosu data přenášeny v paketech, které jsou však
malé a stejně velké; nazývají se buňky. Obdobně jako u paketového přenosu
se v jedné buňce přenáší data jedné aplikace. Avšak buňky mají stejnou délku,
takže garantuje-li, že každá x-tá buňka bude k dispozici konkrétní aplikaci
(konkrétnímu spojením, pak se tím garantuje i šířka pásma). Navíc, pokud
aplikace buňku neodešla-nevadí, může být odeslána buňka jiné aplikace.
Asynchronní přenos používá protokol ATM, jehož sláva pohasíná.
Virtuální okruh
Některé, síťové protokoly
vytvářejí v sítí virtuální okruh (Virtual Circuit), který se vytváří vždy před
zahájením komunikace. Klasickým virtuálním okruhem je telefonní okruh.
Virutální okruh je vedený sítí a všechny pakety spojení pak procházejí tímto
okruhem, v případě že se okruh přeruší, přeruší se spojení a je potřeba znovu
vytvořit okruh, aby se mohlo opět přenášet.
Výhodou virtuálního okruhu je,
že je nejprve sestaven (pomocí signalizace) a teprve do sestaveného okruhu se
vkládají data. Každý paket je obecně nemusí ve svém záhlaví nést globálně
jednoznačnou adresu příjemce, ale pouze identifikaci okruhu.
V internetu se na úrovni vrstvy
IP mechanismus virtuálních okruhů nepoužívá, protože při zničení uzlu ve
virtuálním okruhu znamená přerušení spojení, což nevyhovuje tvůrcům rodiny
protokolů TCP/IP. Každý IP datagram nese IP adresu příjemce ( úplné směrovací
informace, a je proto dopravován samostatně. Zničení uzlu sítě může zničit IP
datagram právě procházející zničeným uzlem v okamžiku zničení uzlu. Další IP
datagramy jsou směrovány přes jiné uzly.
Nad nespojovaným IP protokolem
se v internetu používá protokol TCP (protokol vyšší vrstvy), který spojení
naváže a jenž garantuje doručování dat. Pokud byla data ztracena kvůli zničení
některého uzlu sítě a v síti existují ještě jiná cesta, pak opakování dat již
automaticky proběhne po této záložní cestě.
Pevně a komutované virtuální
okruhy
Virutální okruhy rozeznáváme:
-
Pevní (permanent Virtual Circuit – PVC), tj. virtuální okruhy pevně sestavené administrátorem sítě. PVC používá např. protokol Frame Realy.
-
Komutované (Switched Virtual Circuit – SVC). Tj virtuální okruhy dynamicky vznikají podle potřeby. SVC se vytvoří pomocí tzv. signalizačních protokolů, což jsou protokoly, pomocí kterých spolu mohou komunikovat uživatel a samostatná síť.
Žádné komentáře:
Okomentovat